De cliëntenraad komt op voor de belangen van cliënten en is onafhankelijk

De cliëntenraad is onafhankelijk en komt op voor de belangen van cliënten van Spoor6 verslavingszorg.

De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) verplicht sinds 1996 gezondheidscentra tot het instellen van een cliëntenraad. De cliëntenraad komt op voor de belangen van de cliënten van Spoor6. De leden van de raad hebben zelf ervaring met behandeling in de verslavingszorg.

Via de cliëntenraad hebben cliënten medezeggenschap bij de totstandkoming van (belangrijke) besluiten van Spoor6.

De raad komt twee keer per jaar bij elkaar en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie. De onderwerpen waarover de cliëntenraad overlegt zijn zeer verschillend, maar betreffen altijd algemene zaken over verslavingszorg.

De cliëntenraad behandelt geen individuele klachten. Mocht u contact willen opnemen met onze cliëntenraad dan kunt u een email sturen ter attentie van de voorzitter Max of cliëntenraadslid Justin: clientenraad@spoor6.nl.

Externe, onafhankelijke klachtenbehandeling

Wij proberen zo goed mogelijk voor u te zorgen. Toch kan het gebeuren dat u hierover niet tevreden bent. U kunt ons dit laten weten. U kunt uw vraag of klacht voorleggen aan het onafhankelijke Klachtenloket Zorg. Een medewerker van het Klachtenloket probeert uw klacht met informatie en advies op te lossen en kan u in contact brengen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Die kan bemiddelen tussen u en ons, zodat we samen alsnog een goede oplossing kunnen vinden. U bereikt het Klachtenloket Zorg gemakkelijk door te bellen naar telefoonnummer 070-310 53 92. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Of stuur een mail naar info@klachtenloket-zorg.nl.

Voor meer informatie kunt u kijken op: degeschillencommissiezorg.nl/klachtenloket-zorg

De geschillencommissie

U kunt ook een klacht indienen bij de externe en onafhankelijke Geschillencommissie Zorg Algemeen. Uw klacht wordt dan een geschil. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt uw geschil en u ontvangt een bindende uitspraak. Dat betekent dat u en wij ons aan de uitspraak moeten houden en niet in hoger beroep tegen de uitspraak kunnen gaan. Voor meer informatie hierover kijkt u op: degeschillencommissiezorg.nl.

Maak kennis met de cliëntenraad

Justin, 36 jaar, vrijwilligerswerker

Ik ben Justin, 36 jaar, uit Den Haag. In het dagelijks leven houd ik mij bezig met vrijwilligerswerk bij verschillende organisaties en stichtingen. Dit is onderdeel van mijn re-integratieproces om uiteindelijk weer naar betaald werk toe te gaan. Daarnaast heb ik veel verschillende hobby’s, door mijn ADHD verveel ik me eigenlijk nooit en heb ik altijd ideeën. In een notendop: Ik ben graag bezig in huis met klussen, bezig zijn met elektronica vind ik interessant en ik ben pas begonnen met fotografie.

In augustus 2021 zat ik er doorheen en besefte ik dat mijn alcoholverslaving zulke extreme vormen had aangenomen, dat ik er iets aan moest doen. Ik ben uitgevallen op werk en heb direct contact opgenomen met Spoor6. Ik had al wat research gedaan op internet in de weken voor mijn uitval, en mijn oog was toen gevallen op Spoor6. Het sprak me heel erg aan.

Na mijn intake bij Spoor6 was de conclusie dat het voor mij het beste was om voor 6 weken naar de kliniek in Zuid-Afrika te gaan. Ik ben toen nog geen maand later, in september 2021, naar Zuid-Afrika vertrokken. Na Zuid-Afrika heb ik nog een nazorgtraject gevolgd bij Spoor6. Dit was een heel goed begin van mijn herstel.

Mijn rol in de cliëntenraad van Spoor6 is het behartigen van de belangen van cliënten van Spoor6. Dit houdt voornamelijk in; aanspreekpunt voor cliënten, klachtenafhandeling en verbeterpunten aandragen aan de organisatie, waarvan wij als cliëntenraad mogelijke verbetering zien vanuit het oogpunt van de client.

Het belangrijkste hierbij is dat wij als cliëntenraad (en daarmee de cliënten) gehoord worden en dat er meegedacht wordt over de punten die wij aandragen; dus dat we serieus worden genomen en naar ons wordt geluisterd. Het belang van de cliënten staat hierbij altijd voorop.

Ik zou zelf als tip nog willen meegeven aan cliënten van Spoor6, dat als ze ergens mee zitten, dit vooral bespreekbaar te maken. Mocht direct contact met Spoor6 een te hoge drempel zijn, dan kun je altijd met ons, de cliëntenraad, contact opnemen. Wij hebben tenslotte in hetzelfde schuitje gezeten, en zullen altijd bereid zijn te helpen. Wie weet kunnen we je wat advies bieden. Wees als altijd open en eerlijk en kijk goed naar wat je zelf nodig hebt.

Groeten,
Justin

Direct contact met de cliëntenraad

Wil je een vraag stellen aan de cliëntenraad, of heb je behoefte aan ruggespraak bijvoorbeeld? Dan kun je terecht bij de cliëntenraad van Spoor6.

Let op: het is niet mogelijk om volledig anoniem contact op te nemen: we hebben in ieder geval een e-mailadres of telefoonnummer nodig waarop je bereikbaar bent. Je naam hoef je niet te geven, als je dat niet wilt.

Het bericht dat je verstuurt wordt verzonden naar de mailbox van de cliëntenraad, niet naar het algemene e-mailadres.

In 12 stappen naar herstel bij Spoor6 verslavingszorg

thumb_up

In 12 stappen naar herstel

Hier zou een tekst moeten komen die de titel verantwoord.

verified

Goede behandelaars

De psychologen van Spoor6 verslavingszorg zijn gespecialiseerd in het behandelen van verslavingen.

supervisor_account

Intensieve begeleiding

Psychologen die echt naar je luisteren en je persoonlijk benaderen.

update

Geen wachttijden

Bij Spoor6 word je snel geholpen omdat we geen wachtlijsten hebben. Neem contact op en start vandaag met je herstel.