Wat is online gamen?

In 2018 werd gameverslaving officieel erkend door de World Health Organization. Hier werd de volgende definitie aan gegeven: Een patroon van gamegedrag waarbij een vermindering van controle optreedt over de hoeveelheid tijd die eraan wordt besteed en er steeds meer prioriteit wordt gegeven aan gamen boven andere activiteiten en dagelijkse activiteiten en niet wordt gestopt ondanks de negatieve effecten van het gamen op de rest van het leven (ICD11). Vaak gaat het hierbij om online gamen.

Waaruit bestaat online gamen?

Online gamen beslaat alle computerspellen die worden gespeeld via het internet. Vaak zijn het spellen waarbij de tegenstanders of teamgenoten op hetzelfde moment aan het spelen zijn; dit wordt ook wel een multiplayer genoemd. Deze spellen kunnen niet alleen op de computer of een laptop gespeeld worden maar ook op gameconsoles zoals Playstation of Xbox of mobiele apparaten zoals tablets en smartphones.

Wanneer ben je gameverslaafd?

Uit onderzoek in België en Nederland blijkt dat 10% van de gamende jongeren problematisch gamet of zelfs lijdt aan een internetgamingstoornis, hetgeen wil zeggen dat aan één of meerdere van de volgende criteria wordt voldaan:

1. Preoccupatie met internetgames. De gedachten van de betrokkene gaan over eerdere gamingactiviteiten of lopen vooruit op het spelen van de volgende game; het internetgamen is de op de voorgrond staande activiteit in het dagelijks leven.
2. Onttrekkingssymptomen wanneer de mogelijkheid tot internetgamen wordt ontnomen. Deze symptomen worden meestal beschreven als prikkelbaarheid, angst of verdriet; er is geen sprake van lichamelijke verschijnselen zoals bij farmacologische onttrekking.
3. Tolerantie – de behoefte om een toenemende hoeveelheid tijd te besteden aan gamen.
4. Onsuccesvolle pogingen om de deelname aan internetgames in de hand te houden.
5. Verminderde belangstelling voor eerdere hobby’s en andere activiteiten dan gamen.
6. Voortzetting van excessief gamen ondanks de wetenschap dat er psychosociale problemen zijn.
7. Het misleiden van gezinsleden, therapeuten of anderen, met betrekking tot de hoeveelheid tijd die aan het internetgamen wordt besteed.
8. Gamen om een negatieve stemming (bijvoorbeeld gevoelens van hulpeloosheid, schuld, angst) te ontvluchten of te verlichten.
9. Het in gevaar brengen of verliezen van een belangrijke relatie, baan of opleidings- of carrièremogelijkheid vanwege gamen.

Het gedragspatroon moet ernstig genoeg zijn en invloed hebben op persoonlijk leven, familie, sociaal leven, onderwijs of werk en het gedrag is daarnaast ten minste 12 maanden aanwezig geweest.

Uit onderzoek van het Trimbos instituut onder 2000 jongeren tussen de 12 en 15 jaar blijkt dat gamen en problematisch gamen veel vaker voorkomt bij jongens dan bij meisjes. Ook de tijd die jongeren gemiddeld besteden aan gamen verschilt; onder meisjes was dit gemiddeld 4,5 uur per week; bij jongens gemiddeld 16 uur per week.

Gevolgen gameverslaving

De gevolgen van problematisch gamen zijn o.a. slechtere schoolprestaties, concentratieproblematiek en sociale isolatie. Ook kan de verslaving leiden tot spanningen binnen het gezin.

Herkent u uzelf of uw kind hierin? Neem contact op

Bronnen

DSM-V
World Health Organization
Trimbos Instituut

Wartberg et al. Accordance of Adolescent and Parental Ratings of Internet Gaming Disorder and Their Associations with Psychosocial Aspects. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2019 Feb 25. doi: 10.1089/cyber.2018.0456