Hester: "Het mooiste is mensen en hun naasten helpen."

“Het mooiste aan mijn werk, vind ik het helpen van mensen en hun naasten”

schedule 11 juni 2023
bookmark_border Verhalen van het team
create

Hoe ben je in de verslavingszorg terecht gekomen?

"Ik heb psychologie gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht en ben tien jaar geleden per toeval in de verslavingszorg gerold.

Ik ben in de verslavingszorg ooit begonnen als casemanager. Door mijn ervaring ben ik erachter gekomen dat ik taken zoals intakegesprekken, een aanspreekpunt voor mijn collega’s zijn en alles rondom de coördinatie van een behandeltraject het mooiste vind om te doen.

Ik blijf de intakegesprekken het meest speciaal vinden, om mensen vanaf het beginpunt te helpen en zich gehoord te laten voelen. Iedereen moet voelen dat hun verhaal bij ons gedeeld kan worden. Daarnaast moet alles achter de schermen perfect geregeld zijn met bijvoorbeeld de zorgverzekeraars. Door de jaren ervaring die ik heb, ben ik gegroeid tot een specialist op het gebied van zorgverzekeraars. Ik weet wat er van ons verwacht wordt en ik vind het belangrijk dat we een goede relatie onderhouden.”

Wat vind je het mooiste aan jouw vak?

"De diversiteit van mensen en hun problematiek. Mijn werk is nooit saai. Het mooiste vind ik dat ik mensen en hun naasten kan helpen. Deze mensen komen niet met de kleinste problemen of vanuit de makkelijkste situatie naar mij toe. Als ik op dat moment een klein duwtje in de juiste richting kan geven, geeft mij dat ontzettend veel voldoening.”

Wat zijn belangrijke punten in jouw ogen?

" De snelheid van handelen is een must, zeker in de verslavingszorg. Als je belt dat je in ieder geval direct te woord gestaan wordt en er zo snel mogelijk een eerste gesprek kan plaatsvinden.

De wachtlijsten in de zorg zijn groot en het is m.i. onnodig dat dit nog steeds het geval is. Voor mij is het niet meer dan normaal om mensen meteen te helpen als zij aan de bel trekken. Het is al lastig genoeg voor cliënten om de eerste stap te zetten. Daarom is het belangrijk dat er altijd iemand voor hen klaarstaat en zij zich veilig voelen binnen de gegeven zorg. Zo moeten cliënten met een vertrouwd gevoel hun verhaal kunnen vertellen. Gelukkig hanteert Spoor6 geen wachttijden en kan ik iedereen snelle zorg op maat bieden.”

Waarom heb je voor Spoor6 gekozen?

"Als ik het pand van Spoor6 binnenloop, voel ik me welkom. Je voelt je als medewerker én als client geen nummer en dat is ook wat ik terug krijg van cliënten.

Daarnaast vind ik het fijn om mijn aandeel te leveren aan de groei van een bedrijf. Ik wil mijn steentje bijdragen om nog meer stappen te zetten waardoor we meer mensen kunnen helpen. Dat is waar mijn hart ligt”

Meer lezen over verslaving? Misschien zijn deze verhalen ook interessant.